maanantai 26. marraskuuta 2012

Väsyneitä pohdintoja

Minusta on tainnut tulla aikamoinen erakko. Aina ennen olen ollut suorastaan supersosiaalinen ja kavereita ja tuttuja on ollut joka kulmalla. Päivittäin olen nähnyt usemapaakin ystävää ja mielelläni olen järjestänyt myös saunailtoja ja jos jonkinmoisia illanistujaisia. Puhelin on pirissyt kiitettävään tahtiin usempaan kertaan päivässä ja juttua on riittänyt. Viime aikoina olen kuitenkin jollain tavalla vetäytynyt kuoreeni, töistä kotiin tullessani olen halunnut olla vain omassa rauhassani, tehdä hevoshommat, hengailla koneella ja lukea hyviä kirjoja. En soittele läheskään niin paljon ystävilleni kuin aikaisemmin (mistä moni on varmaan salaa hieman helpottunut!), tuntuu että minulla ei ole oikein mitään järkevää sanottavaa ja ihmisiä ei taatusti jaksa kiinnostaa jokapäiväiset työasiani. Toisaalta olen jollain tasolla helpottunut: minusta on ikävä myöntää, mutta hyvin usein minä olen se joka ottaa yhteyttä, käy ja soittelee kuulumisia lähes jokaisessa kaverisuhteessa (ehkä olen vain ollut niin yliaktiivinen että kukaan ei ehdi ennen minua!) ja nyt kun on vain rauhoittanut aikaa itselleen on jotenkin vapautuneempi olo.



Tämä on varmaan tällainen synkän kauden ajanjakso, kunhan saan taas akut ladattua täyteen saatan hyvinkin heittäytyä samalla tarmolla myös sosiaaliseen elämääni. Nyt on vain helpompi hengailla lemmikkieni kanssa, ne jaksavat kuunnella höpötystäni loputtoman pitkään eivätkä loukkaannu jos olen pitkiä aikoja hiljaa pahalla mielellä. Mikäs sen parempi lohdutus ja mielenkohottaja kuin oman hevosen lempeä tönäisy turvalla? Joskus olen saattanut viettää pitkiä aikoja ihan hiljaa Lirikan kanssa otsat vastakkain kesken karsinansiivouksen ja joskus juttelemme, toinen matalasti hörähdellen ja toinen omia asioitaan ääneen pohtien. Sohvalla köllötellessäni saan takuuvarmasti kaksi kissakaveria viereeni jotka kerjäävät rapsutuksia ja hellyyttä. Mitään ei tarvitse puhua, saa vain olla.

Kuva: Elina Jarmas


Ehkä se on niin, että vastapainoksi pirteälle ja sosiaaliselle työminälle tarvitsen rauhaa ja hiljaisuutta vapaa-aikanani. Haluan voida vapaapäivänäni vaikka nukkua koko päivän jos siltä tuntuu, hillua yöhousuissa iltaan saakka ja ratsastaa lenkkareissa ja tuulihousuissa metsään ilman että kukaan puhuu mitään. Onneksi Joni ymmärtää tällaisen itsenäisyyden tarpeen eikä ahdista ja tukahduta. Meillä on molemmilla omat harrastuksemme joihin kuluu aikaa, mutta yhteiset hetket ovatkin sitten ihania.

Toivottavasti ulkona valostuisi lumen myötä, tämä pimeys aiheuttaa varmaan monelle meistä synkkiä ajatuksia ja väsymystä, koitetaan jaksaa jouluun, silloin ainakin luulisi ihmisten olevan iloisella juhlamielellä. Itse ainakin päätän viimeistään silloin hieman piristyä ja nauttia perheen ja sukulaisten kohtaamisesta, liika erakoitumenkaan ei tee hyvää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti